onsdag 19 september 2012

Köket..

Från en kvadratmeter till hela golvet? Hur i hela friden gick det till..? Borde väl vara glad, men chocken satte sig i magen igår. Fy vilken jobbig känsla det var att se det. All tid vi lagt ner i köket, och helt plötsligt såg det ut som en stuga från 50-talet. Det gamla "furu"-färgade golvet lyste med sin tillvaro.

Inte ett ljud ifrån Riksbyggen, inte en enda förklaring. Hade det inte varit för att grannen/vännen Robin hade gått in för att hämta leksaker till Basli så hade vi inte fått reda på vad som hänt. suck. INFORMATION TACK, Riksbyggen i ett nötskal.

I alla fall. Det som hänt är väl på ett ungefär såhär. Killen som var där för att kolla fukten under golvet började med att riva upp lite golv precis vid diskmaskinen då han såg att det låg typ tre golv till under?! Med andra ord, golv på golv på golv och så vidare. Det värsta var väl inte det, det som han hittade vart svartmögel. Och fröken "damm-och-mögel"-känslig fick sin förklaring till mögel-lukten hon känt sen hon flyttade in i lägenheten men inte kunnat hitta + alla andningsvårigheter trots storstädningar.

Tack och lov låg svartmöglet mellan de två nedersta plastmattorna! Det var bara för vår lilla byggare att plocka ut alla golv. Fyra stycken för att vara exakt! Och lämna köket åt sitt öde. På sätt och vis. Ovanpå diskmaskinen låg en liten lapp där han skrev att han återkommer idag, onsdag, klockan 07.30. Antar att planen är att sätta in avfuktare nu då? Förmodlingen. Ingen information till oss som bor i lägenheten. Nej nej. Skulle ju vara dumt att berätta för oss vad som händer.

Två gånger sparkade jag i den höga kanten mellan kök och hall redan igår. I morse provade jag en gång till. Det är ju ingen liten kant direkt. Cirka 3-4 cm.. Ser ut som man kapat av golvet med någon såg eller något. Eller vad vet jag.. Men mitt okunniga öga säger mig det. Snyggt gjort i alla fall.

Ångesten över att behöva riva upp hela hallen också lamslår mig lite. Kan ju knappast ha en sån hög kant däremellan. Jag som inte ens ville ha någon vanliga tröskel utan vill ha ett flytande golv mellan kök-vardagsrum och hall. Kanske får tänka om. Får kanske bara ha golvet flytande mellan hall och kök. För någonstans i bakhuvudet har jag en känsla av att det troligen ser likadant ut i alla rum. Plastmatta på plastmatta och sen nya "trä"-golv. BLÄ! Önskar man hade kunskapen, tiden, pengarna till att riva upp ALLA golv i alla rum och göra om och göra rätt. Får nog nöja mig med kök och hall tillsvidare.

Beslutet om vitvaror är taget i alla fall. Blir rostfritt.. En liten del av min dröm får bli till verklighet i alla fall. Får vänta tills vi skaffar hus. Sen ska jag bannemej ha mitt drömkök. Det är en sak som är säker. Men hus får vänta. Tror varken jag eller Ch är direkta beredda på allt ansvar som krävs med att äga ett hus. Plus att jag hatar att skotta och sånt där man får på köpet när man bor i lägenhet. ;)

Ursch vad jag längtar tills jag får slänga ut diskmaskinen. Men även de andra sakerna. Också tills dess att köksgolvet är tillbaka och jag äntligen kan få slappna av och njuta i mitt hem igen.

Igår blev vi i alla fall "ägare" till en "öppen spis". En sån där fusk spis som ser ut som en eld och har en värmefläkt som blåser luft. Lånad av grannen, Johan, som bara haft den på vinden. Både jag och Basli njöt av värmen. Tror Ch tyckte det vart lite mysigt också, även om han oroade sig för elräkningen. :P

Jag myste.. Och även om längtan att flytta till någon annan lägenhet fortfarande finns kvar så trivs jag på något vis i tillvaron i lägenheten just nu. Kanske får dröja liiiite till i alla fall.

Blir väl som jag trott ifrån början. När vi väl är klara med all renovering och lägenheten är i bra skick, då kommer vi få för oss att flytta. Men då tänker jag bannemej både göra besiktning och köpa en lägenhet som redan innan är i bra skick. Punkt slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar