tisdag 14 januari 2014

Vikt? Dödligt? Vad händer?

Besöket hos privatläkaren var "som vanligt" väldigt förvirrande. Jag har svårt att ta in allt som sägs och jag tappar bort orden som sagts. Det blir en enda röra. Den här gången hade jag förberett så jag kunde spela in besöket, MEN iPaden valde att stänga av inspelningen efter 2 minuter. Grattis och tack. Det sades SÅ MYCKET som jag önskar att någon annan kunde lyssnat på och tänkt över. För jag fattar inte. Jag har så svårt för att ta ett beslut kring vad jag ska tro, tänka och hoppas på. Hans tanke är att om 5 år skall jag va så pass "frisk" att jag kan leva ett normalt liv. Jag vill så gärna tro honom, men är så klart kritisk. Det är inte vanligt att man blir "frisk", det är mer troligt att man står kvar på samma punkt med både sämre och bättre dagar. Fler bättre dagar än vad som finns idag, men fortfarande en slags kamp emot energin och så kallad "pacing", att hushålla med sina energier.

Tänkte nämna något som såklart ligger och bråkar i bakhuvudet. Som "fri anorektiker" så finns alltid den frågan där. Metabolismen i en ME-kropp kan välja två vägar. Du kan antingen gå upp i vikt, eller så kan man vara en av dem som går ner i vikt (inget är väl egentligen bättre än det andra). I dagsläget vet jag inte vilken väg min kropp valt. Visst, jag tycker att det finns ett och annat kilo för mycket på min kropp. Men det är huvudet och inte jag som bråkar.

Det spelar egentligen ingen stor roll enligt läkarna hur mycket kalorier du drar ner på, eller om du på något vis försöker banta. Sjukdomen i sig, det är den som bestämt sig. Dock är läkarna strikta med att bantning kan göra dig väldigt sjuk.. Kroppen på en ME/CFS patient är i stort behov av matintag.

Jag hittade en kvinna som tänkt på samma sak som jag. Hur ska man göra? Hur ska man kunna bestämma över sin kropp när vi varken kan motionera eller äta mindre? Bantning är som sagt ett uteslutet kapitel. Det är muskler som bränner fett. Och är man över kvinna över 25 år så minskar muskelmassan om man inte tränar för att hålla den uppe. Sen tillkommer diagnosen, där muskelmassan minskar kraftigt, så det är kanske inte så konstigt att många med sjukdomen går upp i vikt. Detta på grund av att vi har störningar i kroppens metabolism, som i sin tur stör ämnesomsättningen. ME stör förbränningen i kroppen och vi blir trötta och hängiga. Vi måste alltså komma på hur i all sina dagar vi kan komma till rätta med mer muskelmassa och öka förbränningen. Kvinnan som skrev bloggen jag läst har tittat på lite olika "preparat" som skulle kunna hjälpa oss.

Insulin utsöndras för att bearbeta socker när vi äter snabba kolhydrater, stiger blodsockret snabbt. Bukspottkörteln svarar genom att utsöndra insulin, var uppgift är att transportera socker till cellerna där den lagras för energi. Om cellerna är fulla och inte behöver glukos, så skickas det bort och glukosen lagras istället som fett på kroppen.

Så hur ska man öka förbränningen i kroppen?

Vatten: Kroppen behöver massor av vatten för förbränningen i kroppen, liten obalans i vätskan i kroppen och det sänker förbränningen omedelbart. I en amerikansk studie såg man att människor som drack 8 glas vatten per dag förbrände mer kalorier än dem som enbart drack fyra. Så vatten, det är viktigt, inte bara för kaloriernas skull, utan för alla, vatten bör man dricka, annars dör man.

Ät ofta: Det har man ju hört förut, men som ME/CFS-sjuk är det superduper jätteviktigt. Förbränningen hinner annars stanna av. Genom att äta mellanmål håller förbränningen sig igång hela dagen och kroppen orkar, ämnesomsättningen ökar.

Chili: Ja, det ökar ämnesomsättningen, och det gör också att fettförbränningen håller på i hela tre timmar efter en måltid (säger man). Chili sänker också aptiten. Man kan köpa kapslar, men det går bra att tillsätta det i maten. Chili ökar också kroppsvärmen, och därav förbrukar kroppen också mer energi på att få ner värmen igen.

Proteinrik mat: Kräver mer energi för att brytas ner, därför är det till fördel om mycket av maten man äter är proteinrik.

Kaffe och grönt te: Ökar kropps värmen. Minskar sötsuget. Grönt kaffe, alltså orostad, fungerar ännu bättre för dem som bantar. Likaså med grönt te, men det ökar också ämnesomsättningen. Tre koppar per dag skall det var optimala med detta te vid bantning.

Kalcium: Sänker ph-värdet i tunntarmen, det hämnar också upptaget av fett.

Fullkorn: Ökar förbränningen hos dem som byter ut frukosten till fullkorn. Kolhydrater har motsatt effekt.

Kokos: Frigör värme, vilket gör oss snabbt mätta och dämpar också aptiten. Samtidigt är den bra för mycket annat.

D-vitamin: Ökar fettförbränningen genom att påverkar insulinkänsligheten. Tillsammans med kalcium gör den att fettcellerna inte samlar på sig mer fett.

Kanel: Håller blodsockret i balans, och minskar utsöndringen av insulin. Om cellerna inte får insulin tar dessa upp mindre fett.

ALA (Alfa liponsyra): Motverkar fettlagringen från kosten och hjälper kroppen att omvandla maten till ren energi, vilket borde ha positiv verkar för oss med ME.

CLA-syror: Ökar fettförbränningen i cellerna, vilket kan hjälpa dig att tappa i vikt.

Resveratrol: Finns i rött vin, en tablett motsvarar 2-3 liter rödvin av bra kvalitet, effekter efter en studie visar att den är som hård träning, och lågt kaloriintag.

Guggul: Förbättrar sköldkörtel problem och ökar ämnesomsättningen, och har visat sig bra vid bantningen. Guggul är ett naturmedel.

Adrekomp och parapack: Många med ME har låg ämnesomsättning trots att det inte visas på blodprov och så vidare. En håranalys kan däremot ge dig svaret på detta. Flera blir då rekommenderade att ta Adrekomp och parapack. Då brukar man börja gå ner i vikt, eftersom detta ökar ämnesomsättningen. Man går dock inte ner i vikt snabbt, men i efterhand hjälper det dom som inte lyckats gå ner i vikt tidigare.

Öka muskelmassan?

Har du lite ork kvar? Kan du ta en promenad? Eller kanske städa? Då kan det vara bra att ta hjälpa av ett medel som ökar musklerna. Bodybuilders tar ju preparat, (nu syftar man inte på farliga och förbjudna preparat). Men även fast vi inte kan träna, kan det hjälpa till att öka muskelmassan något, de stunder vi har möjlighet att röra lite på oss. Därför är det en idé att testa dessa. Muskelmassa ökar ju förbränningen i kroppen också.

Gainer: Till bruk efter aktivitet för att kroppen inte skall bränna de få musklerna man nu har.

Kreatin: Tas före aktivitet, då denna ökar nivån på ATP, som i sin tur gör musklerna större.

Nitro: Ökar också funktionerna i musklerna.

ZMA: Ger din kropp rätt hjälp för att bygga muskler.

Blablabla. Om något av ovanstående hjälper, det vet jag såklart inte. Att banta är uteslutet för min del då jag  märker en kritisk och hård försämring när jag "glömmer" bort att äta, eller har problem att få i mig mat på grund av illamående. Om jag skulle pröva något av det, så skulle det nog bli chili i tablettform. Men jag vet inte. På senare dagar har jag blivit väldigt kritisk till det mesta.

Nu till något som sörjer ett ME/CFS hjärta. En person i Facebook-gruppen har avlidit. En ME-syster som man kallar det där. Denna kvinna var mestadels sängliggande, hon pratade ofta om hemmets värde. Att hon ville se hemmet som sin borg och sängen som en vän. Ja, jag har sagt det innan, diagnosen jag bär på är en dödlig sjukdom, kanske inte för mig, men för de om är värre drabbade. Det är inte så att man dör av smärta eller trötthet, men vissa räknar med att sjukdomen ger oss en förkortad livslängd. Upp till 25 år mindre att leva. Bland annat beror detta på ökad risk för vissa cancerformer, men också på grund av den otroligt låga livskvalitet de svårast sjuka upplever. Feldiagnosticeringar och vårdens motstånd mot att erkänna diagnosen och de kränkningar jag tror ingen av oss gått fri från, i samband med det bidrar säkert i hög grad. Men också, framförallt, hur förmågorna försvinner och likaså människorna runt omkring.

Så vad säger framtiden egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar