måndag 20 augusti 2012

LCHF..

..den fettrika dieten!

Det skrämmer mig hur många som faktiskt håller på med det. Enligt vissa över reagerar jag. Och okej, möjligen är det så, men jag tycker bara inte att man sak utsätta sin kropp för risker när det finns flera läkare som rakt av avråder till att äta LCHF-dieten. Jag läste nyligen en artikel där en läkare uttryckte sig på ett sätt som fick åtminstone mig att spärra upp ögonen. Kommer inte ihåg precis hur han skrev, men något i stil med; "Att äta LCHF är som att bygga ett hus utan spik och skruv, helt enkelt, vad håller ihop kroppen när vi saknar vissa livsmedel...?!" Dessa ord satte igång fingrarna på mig och jag började min jakt på information.

Jag tänkte ju själv börjat äta dieten, jag hade bestämt mig för att köpa bästsäljaren "Dags att bli smal" eller vad den nu hette. Men som sagt, förveten som jag är, letade jag rätt på information om dieten. Vissa recept fick det att vända sig i magen på mig, så mycket fett? Kändes som om jag likaväl kunde suttit och ätit ett paket baksmör istället för min älskade popcorn på lördagskvällarna.

Man gör som man själv vill. Jag glädjer mig bara åt att min mor och hennes man faktiskt lyssnade på mig och avslutade sin LCHF-diet och nu ska satsa på GI istället. Min mening är att varför ska man utsätta sin kropp för riskerna som finns med LCHF?

Trots alla solskenshistorier, trots alla vänner/släktmedlemmar som gått ner i vikt, och påstår sig må hur bra som helst så vet jag inte hur bra dieten är på längre sikt. Att äta LCHF-dieten under en kortare period, absolut, det innebär troligen ingen risk med det. Men eftersom dieten innehåller väldigt lite fibrer är det många som får förstoppning..

Det man egentligen vet om LCHF är följande;
- Ofta ger det förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. (Fiber och fullkorn minskar risken för tarmcancer, men dieten innehåller inget fullkorn och bara väldigt lite fibrer.)
- Dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna. Speciellt om man inte går ner av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
- Personer som äter fullkorn, frukt, grönt, fisk och olja, håller sig vanligen friskare än de som äter mycket köätt, smör, grädde och lite grönsaker.
- En ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen. LCHF ger oftast för lite fibrer, inget fullkorn (som bara finns i spannmål och ris). Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.

Jag frågar mig själv, vad är egentligen LCHF? Det finns självklart många olika varianter. Men LCHF står för low-carbohydrate, high fat, det vill säga låg kolhydrat, högt fett. Gemensamt för dieten är att den innehåller mycket fett, extremt lite kolhydrater, det vill säga enligt dieten skall man äta mycket smör, grädde, olja, feta mejeriprodukter, kött och fisk. Grönsaker som växer ovan jord, lite bär och nötter ingår också. Ibland tillåts rotfrukter och frukt. Däremot skall potatis, pasta, ris, gryner och bröd HELT uteslutas. Självklart likaså livsmedel som läsk, godis och bakverk (men det är för mig ganska självfallet när man ska gå ner i vikt)!!

Så vad händer när man äter dieten? Jo, många går självklart ner i vikt, precis som man gör med de flesta bantningsdieter, där man tar bort en livsmedelsgrupp. I detta fall kolhydrater (och sockerfria livsmedel!). När man börjar med LCHF är det många som blir illamående, trötta och matta, får dålig andedräkt (vilket beror på att kroppen måste använda fett som bränsle istället för glukos).

Enligt SIFO tror bara 3% av oss svenskar att LCHF är nyttigt. 3%!!? Den stora LCHF-vågen är det media som står för.. Ärligt talat tror jag att många fanatiker kommer rata det jag skriver, och kom gärna med motargument, de som känner mig vet ju att jag älskar en bra diskussion med vettiga argument.

Dock är jag glad att jag fått mamma på andra tankar. Jag ringde dem båda när jag bara läst en liten stund. Jag blev helt ärligt oroad. Jag älskar dem och vill att de ska vara medveten om riskerna. För den som är intresserad så har jag "lånat" en lista på de sjukdomar man kan få av LCHF-dieten. Följande lista publicerades i Aftonbladet för ett tag sen;
Man ökar risken för;
- Tjocktarmscancer
- Bröstcancer
- Diabetes
- Ökade inflammatorisk reaktion som kan ge psosriasis, ledgångsreaumatism och astma
- Depression
- Ålderförkalkning (ateroskleros)
- Åldersdemens
- Sämre minne
- Sämre humör
- Fettberoende

Aftonbladet har i sin tur hämtat listan ifrån en artikel ur en läkartidning.
Avslutar mitt "smutskastande" med att åter igen säga att alla tar sina egna beslut och jag försöker absolut inte tala om för någon hur de ska göra med sitt val av viktnedgång. Vet bara att alla inte är lika flitiga som jag på att ta reda på information om saker och ting. Enligt mig är google bästa uppfinningen. Använder denna dagligen och testa du med, tror det finns mer information om riskerna än vad jag fått med här..

Banta i all ära. Det är något som måste få ta sin tid har jag nu förstått. Det är inget man kan stressa fram utan det gäller att äta förståndigt. Träna.. Det är A & O. Det finns inga genvägar.

Tack för mig!

3 kommentarer:

  1. Med lchf äter du som man gjorde förr, innan vitt mjöl, socker ris och pasta fanns och folk klarade sig utmärkt då. De "vita giftet" som en del uttrycker det har vi bara ätit de senaste 5-10000 åren. Mindre fett sk lightprodukter fanns inte heller utan är något nytt onaturligt. Jag skulle kunna googla fram lika mycket positivt om lchf som du har skrivit negativt men så är det ju med alla dieter. Klart att man måste träna för att gå ner i vikt oavsett diet. Lchf är ju ingen genväg utan en livsstil för många för att man mår tusen ggr bättre av att utesluta kolhydrater. Näringsbrist pga av det? Jag är mycket mera medveten om vad jag stoppar i mig nu och äter mycket mer näringsrikt och läkare som förespråkar lchf finns det gott om. Men men.. Har du testat att googla det positiva med lchf som talar emot de argument som du radat upp nu? Alla tror på vad man själv vill såklart och det finns många olika sätt att gå ner i vikt på. Jag har iaf hittat ett jag mår bra av, får i mig näringsrik mat varje dag, blir mätt, blivit kvitt sockersug och har inga humörsvängningar pga blidsockerfall. Föresten vad skulle vara negativt med att bränna fett istället för glukos? Hjärnan är inte i behov av att bränna socker. /Evelina

    SvaraRadera
  2. Evelina;
    Självklart finns det två sidor av varje mynt. Det är inte så att jag gör något personangrepp. Jag säger bara hur jag reagerade, min åsikt och vad jag hittat för nackdelar med dieten. Om du istället mår bra, går ner i vikt och tycker att det funkar för dig så är jag jätte glad för din skull. Håller med dig, det finns inget negativt med att bränna fett istället för glukos. Självklart inte! Jag citerade.

    Du har rätt i allt du skriver. men som sagt, två sidor av ett mynt. Det finns alltid, och kommer alltid finnas fördelar och nackdelar med dieter. Och jag är ingen guru och skrev bara det jag läst. Jag kan absolut ingenting om kosthållning. Så det var möjligen dumt av mig att skriva om just LCHF men, med anledning att jag själv tänkt pröva det till en början så blev det ganska självklart för mig att det inte är någon bra idé när en del av sjukdomarna de varnar för ligger i min släkt och då kanske, men självklart bara KANSKE kan just den här dieten göra saker och ting sämre för mig.

    Alla har sin åsikt och har rätt till den. Om du tog illa vid dig, så ber jag ursäkt. Var aldrig min mening att trampa någon på tårna. Utan enbart att ta fram riskerna med en diet som föll mig till en början i smaken.

    Tyvärr får jag hitta ett annat alternativ och hoppas på att jag hittar något som funkar för mig.

    Grattis till din viktnedgång och önskar dig lycka med LCHF och hoppas på att det fortsätter att gå som du vill!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag lite bråttom till dagis så hinner inte svara. Men jag tog absolut inte illa vid mig och verkligen inte som ett personangrepp? Lät det så? Det var inte meningen i så fall. Nu har jag inte läst vad du har skrivit mer, får kolla på det ikväll :) Kram

    SvaraRadera