fredag 1 mars 2013

Kritisk.

Jag tycker det är synd att jag har sådan misstro till hantverkare i allmänheten. Det finns de som är seriösa och ärliga, både när det gäller jobbet de gör och debiteringen för det. Men man har väl blivit lite smått skrämd av alla program som gått på TV. "Byggfällan" och så vidare.. Tyvärr ser jag över fakturor med ont öga så fort det har med denna typ av yrke att göra. Känner mig lite väl kritisk, men ibland är jag tacksam för att jag faktiskt är de. Annars hade man i slutändan varit dum som inte kollade över dem..

Det är ett visst företag, som jag inte tänker nämna namnet på, i alla fall inte i dagsläget, som jag har varit väldigt kritisk emot. Först och främst för att chefen, den ansvarige helt enkelt är en riktig mansgris och som är väldigt "standard"-fixerad. Man kan säga såhär, "allt ska va som de alltid har varit" fast han är mer så när det gäller standard mått och standard enligt "boken". Jag har haft ett antal samtal med honom, där vi varit överens och sen gör han helt tvärtom. Så självfallet, när jag väl får tillgång till faktureringen så blir jag VÄLDIGT kritisk och hård. Jag tänker inte vara "snäll" och bjuda på något när de gjort de tufft för oss för övrigt. Nej nej, för guds skull. Men när det gäller vissa andra hantverkare som varit delaktiga i renoveringen så har jag inga problem med att låta saker och ting smita igenom utan att sova oroligt på nätterna sen..

Egentligen, borde jag nog låta de va. Jag vill bara ha de färdigt, helt klart med de ekonomiska också. Fy vad jag är trött på de. Fy vad jag bara vill kräkas över alltihop just nu. Hade jag vetat att de skulle ta så mycket energi av den lilla jag har, så hade de här fått vänta..

Men renovering tar tid, det kostar mer än man väntat sig, spelar ingen roll att jag nästan satt i tre månader med kalkyler, beräkningar med mera. De är  värt mycket i slutändan, men det stämmer aldrig. Det kostar alltid mer än vad de gäller i tankarna och på pappret. Tur att man har lite innanför pannbenet när det gäller ekonomi. :)

Igår skrev jag ihop en "att-göra-lista". Med andra ord, små saker vi har kvar att göra innan allt är klart för den här gången. Resten får sparas ihop och vänta till hösten. Det är ett golv kvar att lägga och så vidare. Tankar om att tapetsera en fond-vägg i hallen finns. På grund av allt jäkla spackel som är använt på ena väggen. Lite fel måttat ifrån Mimmis sida när hatthyllan skulle sättas upp. Ett bevis på att jag ska hålla mig till teorin och inte det praktiska. Skämtåsido!

Det är väl därför jag sitter där jag gör. Bakom datorn med papper, siffror, helt enkelt ekonomi. Det är de jag älskar och det är de jag trivs med. Finns väl inte många känslor som slår den när man älskar sitt jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar