fredag 13 juli 2012

Fredagen den 13:e.

Fredagen den 13:e, som brukar inträffa en till tre gånger om året. Det sägs ju att det är en otursdag. Om jag tror på det vet jag inte men föreställningen om fredagen den 13:e som olycksdag kommer ju långt tillbaka i tiden, tror det var någon gång på 1900-talet som det börjades spridas bland folk. De var väl typ då folk började tänka sig för och bete sig "annorlunda" för att det var ett speciellt datum.

Otursdag enligt folktron. Vi svenskar har sedan urminnes tider känt en viss olust inför fredagen den 13:e, som enligt folktron skallvara en riktigt oturs- och olycksdag. Det finns dock ingen säker källa om varför denna folktro uppstått, men rädslan för siffran 13 går tillbaka till tiden före kristendomen. Antika trolldomsböcker visar att talet ofta användes i förbindelse med formler eller förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter. ;)

Mytfloran sägs komma ifrån en hypotes som grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förråd av Judas den trettonde vid bordet. De kan även ha varit baserat på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes och dog på långFREDAGEN. Som sagt, myter, hypoteser. Religion är inte riktigt mitt ämne, faktiskt inget som intresserar mig. Trots det vill jag erkänna att jag tycker det är "mysigt" i kyrkor, det är en viss atmosfär, en känsla som bara finns där.

Fredagen betraktades förr i de gamla "bondesamhället" som en slags helg- och vildag. En dag som var olämplig att börja med ett arbete på, starta en resa (särskilt till sjöss).

Väldigt ointressant faktiskt kanske? Fast det är ju inte fredagen den 13:e speciellt ofta, då kan det vara kul att höra historien bakom skrocken.

Som sagt, enligt folksägen och skrock är fredagen den 13:e en riktig otursdag. Men när jag nu läser lite om det så finns det undersökningar som gjorts faktiskt, och dessa visar att det inte stämmer. Enligt exempelvis Trygg-Hansa sker det nästan 7% mindre skador de datumet?! (Min automatiska tanke är att det kan ju bero på att folk är extra försiktiga??) Fortsättningen av undersökningen visar även att just detta datum sker 3% mindre skador än en vanlig fredag? Rätt komisk fakta enligt mig. Jag ser en röd tråd igenom undersökningen på något vis. ;)

Enligt samma undersökning säger Trygg-Hansa att om de ska se över helheten, cirka 2 miljoner skador på 5 år, så är fredagen den 13:e enligt dem en turdag. Men dock ska man tydligen inte äga en bil, för oss bilägare är det dock tydligen en otursdag i alla fall. Sker mer bilstölder? Kanske ska ringa och kolla så Ch har låst bilen på parkeringen utanför jobbet? :P
Till sist, det komiska med undersökningen är att de säger till sist att enligt Trygg-Hansas granskning sker de flesta skadorna på måndagar. Jahaja, nu ska man låsa in sig alla måndagar helt enkelt.

Jag har funderat en stund men kan inte komma på något som jag direkt kan koppla med detta specifika datum. Tror jag och dem i min närhet helt enkelt har kommit undan. Dock känner jag personer som är väldigt skrockfulla som är extra försiktiga just idag. Jag tycker inte att det är något konstigt, alla har sin egen tro. Jag personligen är inte speciellt rädd för att det ska hända mig något idag.

För att avsluta, för några år sen slog även dåvarande Räddningsverket hål på myten om denna påstådda olycksdag. En granskning av kommunala räddningstjänsternas utryckningar visade att dessa fredagar inte var mer olycksdrabbade än andra fredagar. ;)

Så vad tror du? Är du extra försiktig? Vet du någon mer roliga fakta om detta datum? :) dela gärna med er om ni känner för de. Annars låt bli ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar