torsdag 3 januari 2013

Prövningar.

Ibland verkar världen fortsätta utanför fönstret utan att man hinner med. Man fokuserar på något som upptar all energi och uppmärksamhet. Tyvärr brukar vissa personer drabbas av att man klivit in i en bubbla.. De gamla "jag-et" är inte den samma och man förändras. Tragiskt! Just nu känns det som om jag står i en ljudisolerad bubbla och skriker rätt ut, "jag är fortfarande jag!!" Men ingen hör, man har redan förlorat ronden.

Jag har alltid tyckt att jag klarar mig bäst på egen hand. JAG KAN SJÄLV! Men jag erkänner genant, jag behöver dig/er. Man är inte sig själv utan dem som betyder mest. Pusselbitarna som gör en personlighet till vad den är?!

I livet möter man många människor. Vissa gör starka fotavtryck och lämnar aldrig ens sida. Andra passerar bara förbi obemärkt..

Tänker säga förlåt. Tänkte be om ursäkt. Jag vet att jag varit världens sämsta vän och så vidare ett tag nu. De som behövt mig har pratat med ett stort mörker. Jag har bara sett världen i svart-vitt. Bär på något som är alldeles för tungt.. Glömde helt enkelt av vem jag var, och att jag är behövd. Så förlåt.. Jag kan inte mer göra än att säga tusen gånger förlåt.

"Alla måste vi gå igenom jobbiga saker i livet. Det finns olika sätt att hantera prövningar på och vi upplever dem också på olika sätt. Våra fysiska förutsättningar skiljer sig åt men i hjärtat vet vi alla vad det innebär att må bra. Det finns inga vetenskapliga universalråd när tillvaron gungar men man kan dela med sig av ens erfarenheter. Att vakna upp på morgonen och se fram emot dagen som väntar, gör vi kanske inte alla dagar.

Vår sinnesstämning påverkas av allt runt omkring oss, och vi får anstränga oss för att hitta den inre balansen. Ibland vet vi inte ens varför vi mår dåligt. Om man lägger till alla vardagliga prövningar som vi måste ta oss igenom, som att bilen inte startar, vi råkar bita sönder en tand och så vidare. Det händer alltid någonting som kräver att vi måste mobilisera våra krafter.

Vissa perioder i livet bjuder också på prövningar av allvarligare natur, svårare sjukdomar som drabbar oss eller närstående, skilsmässa, förlorar jobbet med mera. Om vi ställs inför flera svåra prövningar kan de kännas övermäktiga att komma igenom. Det är ingen tröst men kan vara viktigt att påminna sig om, att livets läxor drabbar alla.


Ibland är man själv skyldig till det som är jobbigt. Alla har vi gjort saker som får oss att må dåligt och kanske känna ånger. Att inse sin egen skuld kan vara väldigt smärtsamt. Men om vi mitt i det jobbiga, hur jobbigt det än är, lyckas häva oss upp som på en flytboj, av tillförsikt, kan vi vila i känslan av att på något sätt så tar vi oss i land. Vi må vara tilltufsade, men ändå i land.

Det är inte hur man har det utan hur man tar det.."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar