onsdag 7 maj 2014

Filmtips: Listen to your heart

Vill du se en film som verkligen värmer hjärtat, som kan ge dig både tårar men många leenden, då ska du se "Listen to your heart".

Släpptes i augusti 2010, men jag såg den först nu i år. Det är troligen en av de bästa filmerna jag sett. Musiken från den kommer gå varm hos mig. Rösten som en av huvudkaraktärerna har ger mig så mycket, texterna är fantastiska. I'm in love, helt klart.

Den handlar om en kämpande låtskrivare i New York, som blir förälskad i en förmögen, "skyddad", hörselskadad flicka som inte kan höra hans musik, hans låtar som hon inspirerar honom till att skriva. Efter att ha blivit kär emot sin kontrollerande mors vilja så slits hon mellan den värld hon levde i innan hon träffade honom, han som kan förändra hennes liv. En kamp för kärleken. Sorgligt men vackert, otroligt hjärtskärande. Men filmen vill nog ge oss en tankeställare, vi måste sluta se barriärer överallt. Han såg inget hinder i hans kärlek till kvinnan som vann hans hjärta vid första ögonkastet. Han tvekade aldrig, trots vissa svårigheter som kunde uppstå i och med att hon var döv. Han såg inte det, han såg henne.

"One song can change your life."

Kent Morgan heter musikern. Hans musik finns tack och lov på Spotify. :-)

I en intervju säger han att han skrev låtarna speciellt för filmen och skrev sedan in dem i manuset. Han visste att han ville att låtarna skulle "hända" i filmen, att de skulle helt enkelt finnas en koppling mellan handlingen och texterna. Mina favoriter är "Fight for you" och "Listen to your heart".

Se den. Du kommer inte ångra dig. Gammal som ung. Man eller kvinna. Jag lovar. Den är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar