onsdag 5 februari 2014

Musiken.

Skulle vilja tro att jag är känd på jobbet som fröken sångfågel. Varje morgon jag sitter här i dessa tomma kommunlokaler och börjar dagen med att sjunga. För mig är musiken en slags endorfin. Det är en forskare för några år sen som kom med informationen att musiken, att sjunga, kan ha medicinska-effekter. Helt enkelt så påstår han att exempelvis körsångare mår bättre. Det är alla endorfiner som rinner runt i kroppen.. Man får lägre blodtryck, stresshormonerna minskar och immunförsvaret blir bättre. Finns till och med företag som gett anställda friskvårdsbidrag för körsång. Rätt udda, men väldigt speciellt på ett bra sätt tycker jag.

Vi alla påverkas av musik. Den kan väcka minnen och känslor, men kan också framkalla rena fysiska upplevelser som att vi ryser, eller börjar gråta. Det finns försök, både i Sverige och utomlands, som exempelvis visar att man har kunnat minska medicinering och att folk mår bättre när de fått lyssna på musik, och ännu mer att framföra musiken själv.

Det handlar alltså inte bara om psykologiska-effekter, utan också rena biologiska effekter. Nobelpristagaren Arvid Carlsson upptäckte ovanstående och sa att dopaminet som utgör hjärnans belöningssystem går att mäta. Signalsubstanser och hormoner frigörs när vi till exempel lyssnar på musik. En forskare vid namn Signe jobbar på Musikhögskolan i Piteå har funnit att de ljudvibrationer som uppstår när man sjunger ger kroppen avspänning. Sången påverkar tydligen också kroppens kemiska processer.. Genom att ta till exempel ljuda på en och samma ton länge löser man spänningar i kroppen.

Rätt speciellt. Vet inte om det fungerar. Visserligen tror jag inte sången/musiken kan bota mig. Men så länge endorfinerna sprudlar när jag sjunger så är det väl bara att fortsätta.

(Stackars kollegor...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar