måndag 3 februari 2014

Måndagstankar..

Måndag. Tillbaka på jobbet. Något mer lättad i hjärtat av någon anledning. Men en stor tyngd på axlarna som jag inte vet vart den kommer ifrån.. Så idag tog jag med mig min bästa vän Basli Bus till jobbet, min skyddsängel och varningsklocka. Han är bra på att säga ifrån när jag måste ta en paus. Visst är det otroligt? Han vet det före mig.. De här med energier måste jag läsa på en del. (Tack vare Cesar Milan tror jag..)

Kikade lite på smycken till bröllopet.  Ingen aning vad jag vill ha!? Ska jag ens köpa några nya? Hittade ett par örhängen i min mormors smyckeskrin som jag förälskade mig i, och man ska ju har något "gammalt" och "lånat". Skorna får nog bli det "blå" och det "nya". Missar jag något nu? hmm..

Något gammalt, något nytt, något lånat och något blå.. Det gamla för att påminna om det som varit, något nytt som symbol för det nya man kliver in i, något lånat för att behålla vänner och något blått som symbol för hoppet. Uttrycket låter bättre på engelska enligt mig, "Someting old, something new, something borrowed, something blue and sixpence in your shoe.." Det sistnämnda har tydligen glömts bort i Sverige. Får väl lägga en gammal femtioöring i skon då kanske. ;-) Och enligt gammal sed skall myntet helst vara ifrån brudens födelseår. Finns en del andra saker för skrockfulla brudar, inte för att jag är det, och vem vill egentligen ha ett hårt mynt i skon? Sen finns det även "den som syr sin egen brudklänning får gråta lika många tårar som stygn hon syr.." Tur att det är mormor som syr och grejar med förändringarna på klänningen. :-)

Sen tycker jag det är lite kul med gamla seder, eller ja skrock får man väl säga. Det sägs bland annat att den som svarar "ja" högst i kyrkan blir den som får bestämma mest. Med andra ord får jag och Ch stå och gapa i kyrkan för vi båda är rätt bestämda av oss. Fast vi vet båda vem som i slutet får rätt.. (haha!) Om vi skulle haft tankar på barn finns det även "den första personen som brudparet möter när de går ut ur kyrkan en man, då blir första barnet en pojke, och likaså tvärtom..".

Bröllop, vigsel, äktenskap. Vovve, villa, volvo och barnvagn. Dags att bli vuxen sägs de. (Innerst inne kommer jag aldrig bli de, spar barnet i mig tills jag somnar in..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar