onsdag 9 oktober 2013

Skit också!

Förra veckan så sparkade diagnosen undan fötterna på mig, jag föll pladask och låg nedbäddad nästintill hela veckan. Lördagen var då jag stod på benen, söndag morgon vaknade jag förkyld, ont i halsen och feber på nytt. Igår gav jag på nytt upp. Efter att ha sett till att genomföra vissa arbetsuppgifter på jobbet, så åkte jag hem. Denna gången utan dåligt samvete. För visst, jag har alltid dåligt samvete när min diagnos tvingar mig att lämna mitt jobb. Men när jag gör mer nytta hemma, sovande, så är det dags att kasta in handduken.

Jag är inte den som brukar vara speciellt ynklig när jag är sjuk. Efter ett tag vänjer sig både kroppen och huvudet vid att ständigt ha ont, vissa dagar mer, andra mindre, men en förkylning sänd ifrån h*lvetet, det är svårt att inte känna sig liten och sårbar. Jag hostar så både lungorna och magen gör ont, snorar och snyter mig så jag får huvudvärk. Kroppen gör mer ont än på länge. Fryser och svettas om vartannat. Förkylning ifrån h*lvetet. På soffbordet står, en bringare med svärmors hemmagjorda saft, astma-medicin, en karta med ipren, nässpray tillsammans med en rulle hushållspapper, en tom te kopp och knäckebröd. Ett gammalt husmorstips min mormor lärt mig sedan barnsben, knäckebröd med gul lök på emot halsont, sen river det gott i en kliande hals (hur bra det är emot hostan vet jag dock inte..).

Basli ligger troget vid min sida. Lyfter ena ögonlocket då och då för att kolla till mig i mina ständigt återkommande hostattacker. Kommer med en tröstande "puss" då och då, och jag kramar honom hårt och glädjer mig åt att han håller mig sällskap. Han sneglar då och då på Bricanylen, hans favorit tugg-leksak. Fråga mig inte varför, men glömmer man att ställa bort astma-medicinen och han ser sin chans så är det inte mycket mer än en trasig plastbehållare när han är klar.

Så, jag är mer död än levande. Dock ser jag fram emot en veckas mys på bästkusten tillsammans med mina två älsklingar nästa vecka. Lördag bär det av om jag inte är helt kass fortfarande då. Men senast söndag. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar