onsdag 25 april 2012

Blå Stjärnan Akut!

Ibland blir saker inte riktigt som man tänkt. Min måndags kväll blev långt ifrån vad jag hade förväntat mig. Kom i säng sent trots att mat och träning var avklarad. Saken var den att mitt lilla busfrö på något sätt kommit upp på köksbordet, satt i sig hela min matlåda. Till dagen i ära hade jag gjort kycklinggryta med både gul lök och vitlök. Den paniken som spred sig i kroppen kommer jag aldrig kunna beskriva i ord. Jag har läst på en hel del sen jag skaffat mig hund och orden giftigt och dödligt blinkade framför ögonen på mig..

Ringde mamma, grät. Ringde pappas sambo, lite mer samlad. Ut med Basli, försöka få igång magen på honom. Men paniken spreds när han verkade bli slö. Skakade. Betedde sig underligt och jag greppade halmstrån, klockan var ju 9 på kvällen. Det finns väl inga vetrinärer i Borås som har öppet då?! Men tack och lov, kastade mig på telefonen, Blå Stjärnans Djursjukhus i Borås hade precis öppet till 21. Helt enkelt det var bara att ge de ett försök. Turen föll på min lott den dagen. Jag fick svar!

Efter en kort ordväxling blev vi ombedda att kasta oss i bilen fortast möjligt. Hon förklarade tydligt att det är bråttom. Och jag försökte samla mig, hitta gps:en i detta virr-varrer för att hitta vägen mitt i denna stress, det fanns ingen möjlighet till det. Så in i bilen, upp till sjukhuset, som faktiskt inte ligger allt för långt bort utan på Göta. Väl framme blev vi varmt omhändertagna. Hennes lugn och trygghet smittade faktiskt av sig. Väl inne på rummet försökte vetrinären sig på att ge min älskling en bit "Frolic" för att bli kompis med honom men min kille är smart. Inte tar man godis ifrån främlingar. ;)

Upp på bordet. En spruta och sen var det bara att vänta..

Både jag, Ch och sköterskan kröp ner på golvet vid Basli när han började spy. Hon hjälpte honom genom att lyfta bakdelen. Det var ingen dålig portion han lyckats få i sig. Han kräktes i ungefär 30-45 minuter sen försökte vi oss på lite vatten, men inte heller detta gick han med på.

Efter en bra stund sa vetrinären att det inte var någon fara längre. Det var bara att åka hem och hålla ögonen på honom. Lättade, trötta och fortfarande väldigt skakis så tog vi bilen hemåt. Väl hemma försökte vi varva ner, i alla fall jag, för jag hade ett jobb att sköta dagen efter. Ch hade fått ledigt mitt i allt det här för att kunna stanna hemma med vår lilla vovve. "Vabba" för en vovve. Kanske man borde införa?!

Basli var något piggare på eftermiddagen. Men fortfarande lite frånvarande och väldigt "mammig". Han fick någon hand mat då och då som han hetsåt. Idag tror jag att han är mycket bättre.. I morse vart han pigg och skulle absolut komma ut i köket och pussa på mig trots att han var sitt vanliga morgontrötta jag.

Så att rekommendera, ha uppsikt. LÖK, choklad, vindruvor, rå potatis och allt det nu kan va. Alla är inte lika känsliga men bäst att hålla koll.

Jag vill även lyfta upp Blå stjärnans Djursjukhus till skyarna. Bemötandet, hjälpen och tryggheten. Helt otroligt underbar vetrinär som jag faktiskt tänkt leta rätt på och skicka blommor till. Jag kan med trygghet och rakt ifrån hjärtat rekommendera denna klinik. Blå stjärna, ni var helt enkelt bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar