torsdag 9 juli 2015

Energitjuvar..?

Det är den värsta sortens tjuvar! Alla har vi väl råkat ut för dem någon gång? Man kan själva vara en energitjuv tillfälligt. Huvudsaken är att man inte bara tar, utan också ger.

Relationer i alla dess slag, vänskap, familj som kärlek, handlar om att ge och ta. Ibland har den andra personen i relationen mer energi och kan dela med sig. Ibland är man själv den som bidrar med energi. Men om en person hela tiden tar och inget ger? Ja, till slut töms man själv på energi. Din vän får en energikick och du blir trött och nedstämd. Man kan inte hjälpa någon som inte vill, du har ingen skuld i det, ingen alls.

Känner du dig alltid trött eller illa till mods när du träffat en viss person? Då kan denna person tyvärr vara en energitjuv som suger åt sig din uppmärksamhet utan att ge något tillbaka. När du blir medveten om vilka varningssignaler du ska se upp med kan du också lära dig att förhålla dig på ett annat sätt. Dock är det väldigt förvirrande.. Energitjuvens metoder är subtila och manipulerande. De är ofta charmiga på ytan, men innanför det trevliga skalet finns stora brister i inlevelseförmågan. Det som förenar alla energitjuvar är att de aldrig kan erkänna, ens för sig själva, att något någonsin är deras fel. De bara pyser ut sin inre frustration på andra och skapar konflikter, men vägrar ta ansvar för hur de beter sig.

Det fanns en tid då jag alltid, alltid ville peppa alla i min vardag, rädda mina vänner som såg allting negativt och kasta lite ljus på allt som omgav dem men som de helt enkelt inte såg. Jag peppade, ställde upp, kom med råd och stöttning, men fick jag något tillbaka för mitt engagemang?!

Åren gick och det spelade verkligen ingen roll vad man sa eller gjorde, personen lyckades ändå så en möjlig regnprognos trots att solen strålade den dagen. SUCK!

Till slut beslöt jag mig för att sluta kasta pärlor till svinen. Oavsett hur snäll och välmenande svinet är så orkar jag inte investera min dyrbara energi på folk som är kroniskt negativa eller som ständigt skapar drama omkring sig. Dessa personer behöver inte mig! De behöver en psykolog. Hur gärna jag än vill hjälpa så kan jag inte, men det kan däremot en psykolog. Någonstans rann det bara över.. det bara slog mig att nu får det vara nog, jag orkar inte längre.

När folk har problem? Ja, då lyssnar jag mer än gärna, kommer med tips eller råd. Men nu tänker jag sluta med att vara projektledare i andras liv. Ja, jag har fått nog. Personer som dränerar mig på energi? Nej tack. Livet är för kort och åter igen, min energi är så dyrbar. Vi har bara ett liv och vi kan inte fixa andras liv om dessa inte är villiga att göra något åt situationen själva.

Alltså, jag säger inte att man inte får vara negativ, för det är alla ibland, personligen är jag nog det ganska ofta. Men jag har blivit lite smått allergisk emot passiva personer, den typen som stirrar sig blinda, låter sig förbittras av problem utan att göra något åt de? Jag förstår helt enkelt inte.

Vad det än är som du vill med det här livet, du har bara ett, så är det BARA du som kan göra något åt saken. För att ge dig själv en chans; rensa ditt liv och ta bort allt onödigt som bara tar din energi. Man måste våga chansa för att vinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar